Pendidikan Rendah
•Tujuan
memastikan
semua
rakyat
Malaysia mempunyai
pendidikan,bermula
di peringkat
awal
lagi.
•Matlamat
pendidikan
rendah
adalah
untuk
menyediakan
asas
yang kukuh
dalam
kemahiran
membaca,menulis,mengira(3M)
dan
menaakul
ØPengenalan
kepada
konsep
asas
sains
ØKemahiran
pravokasional
ØKemahiran
generik
ØPenerapan
nilai-nilai
murni
Pendidikan Menengah
•Tujuan
utama
pendidikan
menengah
ialah
melahirkan
pelajar
yang mempunyai
kemahiran
berfikir
tinggi,iaitu
secara
kritis,kreatif
dan
inovatif
•Mempunyai
nilai
jati
diri
kenegaraan
yang
tinggi
serta
menguasai
sekurang-kurangnya
dua
bahasa
utama
iaitu
bahasa
Malaysia dan
bahasa
Inggeris.
•Antara
tujuan
lain ialah
memastikan
pelajar
lepasan
menengah
dapat
meneruskan
pembelajaran
ke
peringkat
yang lebih
sama
ada
di Pusat
Latihan
Kemahiran
Industri,Matrikulasi.Tingkatan Enam, PrauniveIsit,Universiti
Awam
atau
di Institut
Pengajian
Tinggi(IPT)
Pendidikan Lepas
Menengah
•Pelajar
yang telah
tamat
pendidikan
sekolah
menengah
berpeluang
untuk
menyambung
pelajaran
peringkat
lepas
menengah(tingkatan
Enam)
•Tujuan
pendidikan
lepas
menengah
adalah
untuk
memperkukuh
pengetahuan
dan
kemahiran
mereka
sebagai
persediaan
bagi
melanjutkan
pengajian
peringkat
ijazah
pertama
di institusi
pengajian
tinggi
sama
ada
di dalam
atau
di luar
negara.
•Pada
akhir
pengajian,pelajar
akan
menduduki
pentaksiran peringkat
Sijil
Tinggi
Agama Malaysia (STAM) atau
Sijil
Tinggi
Persekolahan
Malaysia
(STPM) dan
Malaysian University
English Test (MUET)
Tempoh Pendidikan Formal
•Sistem
persekolahan
di Malaysia
adalah
12 hingga
13 tahun
bagi
pendidikan
formal
•Tempoh
tersebut
bertujuan
memberi
masa yang cukup
kepada
murid di
Malaysia untuk
berkembang
secara
menyeluruh
intelek,rohani,emosi,jasmani
dan sosial.
Kesimpulan
-> Malaysia
ialah sebuah negara yang
mengamalkan hubungan baik dengan negara-negara di seluruh dunia. Dengan itu,
Malaysia dikagumi dan dihormati oleh negara lain.Malaysia juga sangat mengambil berat dan prihatin terhadap alam sekitar kerana alam sekitar merupakan aset penting bagi negara untuk kegunaan generasi yang
akan datang. Kerajaan telah beriltizam dan komited dalam usaha mengukuhkan sistem pendidikan negara selari dengan negara-negara maju yang
lain.Pelbagai dasar dalam pendidikan dilaksanakan bagi meningkatkan tahap pendidikan negara seperti pelaksanaan Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang merupakan satu transformasi dalam sistem pendidikan negara. Oleh itu, isu-isu keperihatinan negara yang
meliputi aspek dasar luar negara, isu alam sekitar serta pembangunan
modal insan merupakan aspek utama yang
diberi penekanan penting oleh Kerajaan bagi mencapai negara maju menjelang tahun
2020.
No comments:
Post a Comment