5.3.1 SISTEM
PENDIDIKAN
Sistem pendidikan merupakan saluran
ilmu pengetahuan dan kemahiran kepada generasi kini.Matlamat pendidikan di Malaysia adalah bertujuan :
a)Melahirkan bangsa Malaysia yang taat
setia dan bersatu padu.
b)Melahirkan insan beriman,beraklak
mulia,berilmu, dan berketerampilan.
c)Menyediakan sumber tenaga manusia untuk
keperluan kemajuan negara.
d)Memberi peluang-peluang pendidikan
kepada semua warganegara Malaysia.
e)pendidikan kebangsaan terbahagi kepada
lima peringkat iaitu prasekolah,rendah,menengah
serta lepas menengah.
f)Sekolah rendah bermula umur enam tahun
ke atas dengan amalan dalam kebanyakan sistem pendidikan berprestasi tinggi.
PERINGKAT DAN
TEMPOH PENDIDIKAN
Kementerian
akan memastikan setiap
kanak-kanak mendapat peluang dalam
pendidikan tanpa
mengira latar
belakang etnik.
Memastikan
peringkat dan tempoh
pendidikan selari dengan amalan sistem
pendidikan
berprestasi tinggi.
-Pemberian
bantuan yang lebih
bersasaran dan
berasaskan keperluan.
Sistem
pendidikan kebangsaan
terbahagi kepada lima peringkat, iaitu
prasekolah, rendah,menengah
serta
lepas menengah.
-Sekolah rendah bermula umur enam
tahun ke
atas dengan kebanyakan
sistem pendidikan
PENDIDIKAN
PRASEKOLAH
-Tujuan
pendidikan prasekolah ialah memberikan tempoh yang mencukupi kepada kanak-kanak
mengembangkan potensi intelek.
-Program
Asuhan dan Didikan Awal kanak-kanak ialah pendidikan persekolah
untuk kanak-kanak berumur antara empat hingga lima tahun.
-Pusat
jagaan harian untuk kanak-kanak yang kurang daripada empat tahun.
-Senario
pendidikan prasekolah di Malaysia menyaksikan perkembangan yang
memberangsangkan sejak beberapa dekad.
-77%
kanak-kanak berumur empat hingga lima tahun telah mendaftar dalam pelbagai
bentuk pendidikan prasekolah.
LALUAN
PENDIDIKAN VOKASIONAL
.
Pendidikan vokasional bertujuan memberi
pendidikan khusus dalam kemahiran pelajar untuk memenuhi kerjaya.
.
Perbezaan antara teknikal dan
vokasional ialah aliran teknikal
mempersiapkan murid untuk melayakkan diri dalam pendidikan lanjutan.
.
Menjelang 2020,sebanyak 3.3 juta peluang pekerjaan telah diwujudkan di
bawah NKEA.
.
Kerajaan mewujudkan pelan transformasi pendidikan vokasional bagi
mengukuhkan latihan untuk lulusan berkemahiran.
.
Kerajaan menjangkakan 10% daripada setiap pengambilan pelajar menengah
atas terdiri daripada murid vokasional.
PENDIDIKAN
KHAS
-Sistem pendidikan, kanak-kanak orang kelainan upaya (OKU) diberi perhatian yang
sama dengan pelajar-pelajar normal
- Kerajaan
beriltizam untuk menangani masalah yang dihadapi dalam sistem pendidikan khas
seperti kekurangan guru dan tenanga
pakar khidmat.
No comments:
Post a Comment